Když
jsme nedávno na našem shromáždění zpívali jednu z našich písní, zaujala
mě slova „... nebe je dokořán ...“ . Vzápětí se mi vybavil úvodník
z nedávného čísla časopisu Charisma. Autor v něm bije na poplach před
šířící se tolerancí homosexuálního křesťanství. Překlad úvodníku si
můžete přečíst zde.
Podobně jako autor úvodníku, ani já nemám v úmyslu se jen navážet do
Jay Bakkera (kazatel, který po celé Americe šíří pro-homosexuální
evangelium). Nemám teď ani v úmyslu zabývat se samotnou otázkou
homosexuality, jakkoliv je to závažné téma.
To, co považuji za
opravdu důležité a co je koneckonců i důvodem prorůstání takových
postojů jako je akceptování homosexuality jako pouhé odlišnosti a
nikoliv hříchu do církve, je přístup k Božímu Slovu. Jay Bakker řekl:
... cítím, že mi Bůh ukázal, že homosexualita není hřích ...“. To je
jeden z klíčů ke dveřím evangelia „široké cesty“: nejde tu o to, co
v Božím Slově stojí, ale o pocity a dojmy, kterým přikládá dotyčná
osoba větší váhu. O široké cestě, která ovšem nevede do nebe, čteme
v Matoušově evangeliu:
Matouš 7:13-14 Vcházejte těsnou
branou; nebo prostranná brána a široká cesta jest, kteráž vede
k zahynutí, a mnoho jest těch, kteříž vcházejí skrze ni. Nebo těsná
jest brána a úzká cesta, kteráž vede k životu, a málo jest nalézajících
ji.
Možná jste slyšeli výklad, že úzká brána je to
„ucho jehly“, kterým do Božího království člověk nic nepronese. Nechci
polemizovat s tímto výkladem, ale podstata je přeci jen v něčem jiném.
Úzká brána není tak úzká, že jí sotva kdo projde a pokud snad ano, tak
jen do krve sedřený o hrubé kameny, z nichž je postavená. Je pravda, že
hlasatelů „široké cesty“ je většina a stále jich přibývá. Nicméně
odpovědí na tento úpadek nemůže být místo evangelia „špatná zpráva“
o tom, že dostat se do nebe je vlastně skoro nemožné, protože ona brána
je tak úzká, že jí stejně skoro nikdo neprojde. To ale neodpovídá ani
Božímu Slovu, ani to lidé nepotřebují. Potřebují ukázat cestu k životu!
Tíživé je, že kazatelů, kteří by ukázali víc než jen výchozí bod Cesty
života, je zoufale málo.
Co je ta brána a co je ta cesta? A jaký je tedy rozdíl mezi širokou a úzkou bránou a mezi širokou a úzkou cestou?
Ježíš
je tou branou i tou cestou. Když Ježíš mluví o široké cestě, která vede
do zahynutí, nemluví o pohanských náboženstvích, ale o životě podle
„rádobyevangelia“, který není směrován Božím Slovem. Široká i úzká
cesta mohou mít téměř stejný počátek: „Přijmi Ježíše Krista a budeš
spasen.“ Ano a amen! Je to tak! Jen se sluší dodat, že to je jen
začátek cesty, zisk jisté a bezpečné naděje věčného života, která se
naplní, když dojdeme do cíle. O tom svědčí řada míst Písma (Mat 10:22;
Mat 24:13; Mk 13:13), ale hlavně to vidíme v knize Zjevení v dopisech
sedmi sborům. Prakticky ve všech čteme slova: „Kdo zvítězí...“. A
zvítězit jaksi nelze jinak než podle pravidel, o to už se Bůh postará.
2 Timoteovi 2:5 A jestliže by kdo i bojoval, nebudeť korunován, leč by řádně bojoval.
Takže
je potřeba ukázat cestu a také způsob, jak jí absolvovat. Ukázat její
začátek, umožnit lidem, aby uviděli a poznali Ježíše Krista a setkali
se s Jeho milostí. Přitom současně nezapomenout na to, že jde nejen
o nastoupení cesty, ale i o její dokončení. Tedy o důvěru ve Slovo,
poddání se Božímu pořádku, ztotožnění se s jeho vůlí. To mohou dělat
jen takoví hlasatelé evangelia, kteří uvěřili a skutečně zakoušejí
pravdivost slov, že úzká cesta je příjemná, je lepší než široká, a pro
které není Boží Slovo a Jeho požadavky břemenem.
Matouš
11:29-30 Vezměte jho mé na se, a učte se ode mne, neboť jsem tichý a
pokorný srdcem, a naleznete odpočinutí dušem vašim. Jho mé zajisté
jestiť rozkošné, a břímě mé lehké.